fbpx

Wyznaczanie strefy niebezpiecznej wokół żurawia samojezdnego

wynajem żurawi samojezdnych kraków
  • Dodano: 25.11.2021

  • Przez: EHC Karol Zagajewski

Myślenie, że strefa zagrożenia znajduję się bezpośrednio pod ładunkiem, jest bardzo często spotykanym błędem. Taka pomyłka, może być tragiczna w skutkach. Dlatego właśnie przemyślane zaznaczenie strefy niebezpiecznej podczas działań żurawiem samojezdnym jest tak ważne.

Czym jest strefa niebezpieczna?

Jest to obszar objęty aktualnie prowadzonymi pracami budowlanymi, remontowymi, montażowymi itd., podczas których może dojść do potencjalnie groźnych sytuacji dla zdrowia i życia człowieka. Wyznacza się ją wtedy, kiedy istnieje zagrożenie np. spadania różnych przedmiotów.

Strefa niebezpieczna powinna być oznaczona i widoczna dla postronnej osoby bardzo wyraźnie. Tak, aby wywieszona m.in. taśma ostrzegawcza, kojarzyła jej się z brakiem dostępu w ryzykowne miejsce.

Ze względu na to, że dźwigi kołowe, ale także i HDS-y czy inne żurawie budowlane przenoszą różne ładunki na wysokości, podczas ich pracy może także dojść do różnych, groźnych sytuacji. Dlatego tak ważne jest zdawać sobie sprawę z tego zagrożenia i oznakowywać takie miejsca dla osób postronnych.

Jaki obszar powinna zajmować strefa zagrożona, wyznaczona wokół żurawia samojezdnego?

Aby określić strefę zagrożenia, podczas pracy żurawiem samochodowym należy wziąć pod uwagę:

  • skąd będzie przetransportowywany ładunek, 
  • dokąd ma on być przeniesiony,
  • na jaką długość będzie wysunięty wysięgnik,
  • wykorzystywany kąt obrotu,
  • ewentualne błędy przy rozstawieniu dźwigu kołowego,
  • kształt, wagę, wielkość i rodzaj ładunku (długie elementy mogą poszerzać niebezpieczny obszar).

Ze względu na to, że czynników określających zagrożenie jest wiele i są one bardzo zmienne, ciężko jest jednoznacznie podać, ile powinna wynosić strefa zagrożenia podczas pracy żurawiem samojezdnym.

Ładunki są bardzo odmienne. Dlatego naprawdę różne mogą być strefy niebezpieczne. Ciężko jest wyobrazić sobie, aby były one takie same w przypadku transportu ważącego kilkaset kilogramów klimatyzatora oraz dla kilkutonowych, długich na 15 metrów stalowych konstrukcji. Podobnie, ich wielkość zależy od lokalizacji i konkretnej sytuacji. Rozsądne wydaje się wyznaczenie większej strefy zagrożenia w miejscach publicznych, uczęszczanych przez wiele osób postronnych.

Wyobraź sobie sytuację, gdy to dźwig kołowy przenosi ciężki ładunek bardzo wysoko. Jakimś trafem dochodzi do tego, że element spada z tej wysokości. Uderzając w ziemię rozbija się, a rozpryskujące się kawałki znacznie zwiększają strefę zagrożenia. Podobnie na powiększenie strefy niebezpiecznej może wpłynąć otoczenie. Spadający na dół ładunek może odbić się od jakiegoś przedmiotu i zupełnie zmienić swoją trajektorię lotu.

wynajem żurawi samojezdnych kraków

Jak zapewnić bezpieczeństwo podczas pracy żurawiem samojezdnym?

By maksymalnie zwiększyć bezpieczeństwo, podczas prac transportowych i przeładunkowych, wyznaczona strefa powinna być:

  • tak duża, jak jest to możliwe,
  • pilnowana przez wyznaczonego pracownika, który dopilnuje przestrzegania zakazu przebywania osób trzecich w wyznaczonym obszarze.

Oprócz tego warto upewniać się, że transportowany żurawiem samojezdnym element jest przenoszony na możliwie niskiej wysokości, a pod nim brak jest usytuowanych przedmiotów. Poza tym należy być pewnym, że osoby znajdujące się w pobliżu są świadome wykonywanego manewru.

Zawsze także należy ze szczególną dokładnością przestrzegać innych przepisów BHP, minimalizujących wystąpienie ewentualnego ryzyka.

Stawianie domu szkieletowego!

W czwartek przed godziną 11:00 pojawiamy się na umówionych działaniach. Tym razem mamy do zdjęcia z tira części domu szkieletowego oraz będziemy pomagać z ich montażem. Na miejscu na naszego Operatora czeka już cała Ekipa budowlana.

Cześć Daniel, za chwilę przyjedzie tu tir z elementami domu, będziesz nam je podawał. To może w sumie jest z 8 metrów odległości. Monterzy będą od Ciebie odbierać i instalować ładunki, tworząc z nich ściany domu. Możesz rozstawiać maszynę i zaczynamy.

Zapowiada się, że wszystko pójdzie szybko i gładko. Po rozłożeniu żurawia samojezdnego Daniel jest gotowy do działania. Podchodzi do niego dwóch pracowników, żeby się przywitać:

Ja jestem Krystian i będę hakowym, a to jest Igor – sygnalista. Teren już zabezpieczony. Zrobiliśmy to kiedy wysuwałeś podpory. Jak widzisz, jest to bardzo spokojne miejsce, mało kto tu przejeżdża. Mimo wszystko postawimy Pana Piotra na straży, żeby pilnował, czy ktoś się tu zbliża. 

Dobrze jest pracować z Ekipą, która tak dba o swoje bezpieczeństwo i ludzi wokoło. W tym samym czasie podjeżdża tir. Na naczepie ma sporo elementów poukładanych jeden na drugim. Możemy zaczynać.

wynajem żurawi samojezdnych kraków

Wszyscy już są na swoich miejscach gotowi do rozładunku. Daniel kieruje hak wraz z zawiesiami nad naczepę. Tam Krystian podpina pierwszą ścianę. Upewnia się raz jeszcze, czy aby na pewno dobrze podpiął ją pod zawiesia. Kiwa wymownie głową do Igora, który daje znak naszemu Operatorowi o gotowości do podnoszenia.

Daniel powoli unosi ładunek i kieruje go zgodnie z poleceniami Igora. Jeszcze kawałeczek i można opuszczać. Jest. Teraz Operator musi poczekać, aż monterzy zamocują ścianę. Po 30 minutach ściana już stoi. Teraz czas na kolejne.

Po około 6 godzinach pracy wyraźnie widać jej efekty. Czas na następne elementy. Podpięte ładunki przez Hakowego mogą być teraz podnoszone przez Daniela. Nagle, Sygnalista Igor zaczyna machać.

Stać, zaraz to jedno mocowanie się wykręci! Ledwo co się trzyma! Zjeżdżaj w dół!

Daniel reaguje natychmiast i opuszcza wysięgnik z 2 metrów. W ostatniej chwili ścianka dotyka ziemi. Krystian wzdycha:

Uf, było naprawdę blisko. Dobrze, że przenosiliśmy ją tak nisko.

Widać, że z boku stoi Pan Piotr i rozmawia z dwojgiem młodych chłopaków. Mogło być naprawdę groźnie… Gdyby zabrakło tu osoby pilnującej wejścia na obszar zagrożenia i sygnalisty, istnieje prawdopodobieństwo, że ta historia skończyłaby się mało ciekawie.

Wiesz co Daniel, idź na przerwę. My w międzyczasie podokręcamy raz jeszcze wszystkie haki mocujące do tych ścian, żeby taka sytuacja miała miejsce ostatni raz. Dobrze, że tak szybko zareagowałeś. Za 20 minut się spotkamy i przeniesiemy ostatnie ściany. To będzie na tyle.

Reszta działań przebiegła bez komplikacji. W sumie po 8 godzinach pracy ⅓ domu już stoi. Następne elementy będą montowane w przyszłym tygodniu i wtedy zobaczymy się znowu.

wynajem żurawi samojezdnych kraków

Czy jesteś zainteresowany wynajmem żurawia samojezdnego lub podnośnika koszowego? Chętnie pomożemy Ci przy wyborze odpowiedniego sprzętu do Twoich działań. Więcej o nas dowiesz się ze strony www.ehc-krakow.pl lub dzwoniąc pod numer 502 602 577.

Newsletter

Proszę czekać, trwa wysyłanie

Dziękujemy za zapisanie się do newslettera!

Aby zapisać się do newslettera należy zaznaczyć zgody.

NASI KLIENCI

Wszelkie prawa zastrzeżone EHC promopixel.pl