12 rzeczy, o których powinien pamiętać Operator dźwigu

dźwig
  • Dodano: 03.10.2022

  • Przez: EHC Karol Zagajewski

Prawidłowa obsługa sprzętów budowlanych jest priorytetem w trakcie wszelkich działań, w których biorą one udział. Żurawie samojezdne i ładunki, jakie są nimi przenoszone, zazwyczaj charakteryzują się dużym tonażem. Ze względu na ich gabaryty i wagę, mogą stanowić groźne narzędzia. W jaki sposób Operatorzy dźwigów budowlanych mogą przyczynić się do zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa w czasie prac?

Czy rozstawienie dźwigu może wpłynąć na bezpieczeństwo pracy

Na każdym etapie pracy Operator żurawia samojezdnego musi być wyjątkowo czujny. Nawet sam moment i sposób rozłożenia żurawia, może przyczynić się do potencjalnie groźnych sytuacji.

Rozstawić maszynę trzeba w sposób adekwatny do trybu pracy i tonażu ładunku. Zarówno podczas pracy w trybie dźwigowym jak i transportowym należy wcześniej sprawdzić grunt. Powinien on być utwardzony.

Podczas prac w obu trybach, dźwig samochodowy musi być odpowiednio przygotowany i rozstawiony. Jego podwozie jest unoszone przez wysuwane podpory, które wpływają na stabilność żurawia kołowego. W sytuacji, gdy zostaną one błędnie rozłożone, konsekwencją może być utrata równowagi przy podnoszenia ładunku i przewrócenie się żurawia samojezdnego.

zuraw samochodowy krakow

Podczas poruszania się żurawiem z podwieszonym do haka elementem (tryb transportowy) podpory są podnoszone. Aby bezpiecznie przeprowadzić taki transport nosiwa, należy dokładnie sprawdzić teren (drogę). Musi on być całkowicie płaski. Tylko wtedy możliwe jest przewiezienie ładunku.

Obowiązki Operatora podczas pracy żurawiem samojezdnym

Oto 12 najważniejszych czynników, na jakie Operator dźwigu musi być wyczulony w trakcie działań w celu bezpiecznego ich przebiegu.

Co należy do obowiązków Operatora żurawia (dźwigu)?

  1. Posiadanie certyfikatu IIŻ potwierdzającego uprawnienia do pracy żurawiem samochodowym oraz aktualnych badań lekarskich.
  2. Sprawdzenie stanu dźwigu samojezdnego, na którym będzie pracować. Upewnienie się, że maszyna posiada ważną decyzję zezwalającą na jej eksploatację, wydaną przez UDT oraz aktualny przegląd konserwacyjny.
  3. Znajomość instrukcji żurawia kołowego, którym będzie kierować.
  4. Kontrola stanu dźwigu przed jego uruchomieniem pod kątem układów mechanicznych, elektrycznych, strukturalnych lub hydraulicznych. Jest to między innymi sprawdzenie:
  • stanu opon, poziomu olejów, zbiornika powietrza i akumulatora, hamulców kierunkowskazów i klaksonu oraz wszystkich elementów sterujących,
  • rozruchu silnika i zawieszenia,
  • systemu bezpieczeństwa,
  • żurawia pod kątem widocznych usterek.

zuraw samochodowy krakow

  1. Sprawdzenie stanu gruntu i podłoża, na którym będzie stać żuraw samojezdny. Pogoda w znaczącym stopniu oddziaływuje na warunki gruntowe, a te mają wpływ bezpośrednio na efektywność pracy, możliwości i bezpieczeństwo działań.
  2. Zapewnienie sobie dobrej widoczności miejsca wykonywanych działań. Przede wszystkim pod kątem możliwości bycia w ciągłym kontakcie wzrokowym (lub w kontakcie telefonicznym) z osobą sygnalizującą.
  3. Sprawdzenie wygrodzenia terenu pracy żurawia. Czy jest ono wyznaczone, jeśli tak, to czy poprawnie i czy faktycznie informuje osoby postronne o trwających potencjalnie groźnych dla niego działaniach.
  4. Dostosowanie rozstawienia maszyny pod tonaż ładunku. Upewnienie się, że waga przenoszonego elementu mieści się w granicy udźwigu żurawia samojezdnego.
  5. Używanie wcześniej ustalonych sygnałów ostrzegawczych przed i podczas wykonywania wszelkich ruchów. Reszta pracowników również powinna być z nimi zaznajomiona.
  6. Kontrola otoczenia pod kątem odległości od linii energetycznych, innych obecnych urządzeń lub konstrukcji (zgodnie z przepisami BHP).
  7. Upewnienie się, że w trakcie przenoszenia ładunku wszystkie osoby znajdują się w odpowiedniej odległości. Zabronione jest przenoszenie jakichkolwiek elementów nad osobami.
  8. Wrażliwość na wszelkie szczegóły podczas przenoszenia nosiwa. Jeśli Operator żurawia samojezdnego ma jakiekolwiek wątpliwości w prawidłowości zawieszonego ładunku, powinien momentalnie wstrzymać działania, opuścić go i ponownie ocenić sytuację.
operator

Przenoszenie elementów konstrukcyjnych domu żurawiem samojezdnym

W czwartek przed południem nasz dyspozytor Karol, odbiera telefon od pana Romana.

-Witam, chciałbym wynająć na sobotni poranek wasz dźwig 50 t do przenoszenia materiałów i elementów budulcowych stawianego przez nas domu. Słyszałem, że pracujecie w soboty, to prawda?

Karol potwierdza, że jesteśmy dostępni do działań przez cały tydzień. Dopytuje o szczegóły i zaklepuje w kalendarzu jednego z żurawi na wyznaczony dzień od 8:00 do 17:00, na realizację u Pana Romana.

zuraw samochodowy krakow

W sobotę o 7:45 nasz sprzęt wraz z Operatorem Danielem jest na miejscu. Od razu podchodzi do niego Kierownik Budowy i tłumaczy jak będą wyglądać całe działania.

-Będziesz podawać materiały konstrukcyjne do Ekipy, która następnie je zamontuje. Przyspieszy nam to bardzo pracę i zaoszczędzi siły. Każdy z elementów waży maksymalnie 1 tonę. Odległość na jaką trzeba je przenieść, to ok. 30 m. Powinniśmy wyrobić się ze wszystkim przed 16:00.

Daniel robi dokładny rekonesans terenu i wybiera płaskie i najlepiej utwardzone miejsce, na rozłożenie żurawia samojezdnego. Rozkłada maszynę pod przenoszony tonaż ładunków. Podpory w pełni rozstawione, przeciwwaga założona, wszystko gotowe, można działać.

Hakowy podpina materiały pod zawiesia zamontowane do haka. Osoba sygnalizująca pokazuje, że Daniel może rozpocząć podnoszenie i transport. Wszystko przebiega tak, jak zaplanowano. Materiały odbierane są przez 3 Pracowników, którzy następnie umieszczają je we wcześniej wyznaczonym miejscu. Takie same działania przeprowadzane są jeszcze kilkanaście razy.

Praca już prawie dobiega końca, jest godzina 15:30. Hakowy podchodzi do Daniela i mówi:

-Słuchaj, tu została jeszcze do przeniesienia jedna ścianka. Weźmiemy ją na raz, bez jej rozkładania. Na oko ma ona tak z 1,5 t. Dasz radę w tym ustawieniu ją przenieść?

Daniel potwierdza, bo przy aktualnym programie i rozstawieniu może przenieść 2 tony. Spokojnie poradzimy sobie z 1,5 t.

Tak jak miało to miejsce wcześniej Hakowy podobnie i teraz przyczepia zawiesia do ściany. Pokazuje znak Operatorowi i Osobie sygnalizującej, że można podnosić

zuraw samochodowy krakow

Daniel rozpoczyna wznoszenie. W momencie, w którym ściana jeszcze w części stoi na ziemi, nasz Operator dźwigu zaczyna się wahać. Z kabiny zaczyna wydobywać się sygnał ostrzegawczy. Daniel już wie, że musi szybko wstrzymać działania.

-Panowie! Ja w tym momencie mam już na haku 2 tony, a ściana jest wciąż na ziemi. Chyba się przeliczyliście z tym tonażem! Musimy to zrobić inaczej.

Daniel zareagował na tyle szybko, że wszystko skończyło się dobrze. Po tym wydarzeniu Ekipa po raz kolejny stara się oszacować wagę ładunku. Tym razem doszli do wniosku, że może on ważyć nawet z 5 ton. Postanowili rozmontować tę ściankę na 3 części, by rozwiać wątpliwości. Teraz już reszta przetransportowywania poszła gładko, bez zbytecznych stresów i kłopotów. O 16:30 zlecenie dźwigiem zakończone.

Jeśli do swojej pracy przeładunkowej lub transportowej potrzebujesz wynająć żuraw (dźwig), zadzwoń pod nasz numer telefonu +48 502 602 577. Nasz dyspozytor jest pod telefonem przez całą dobę. W nagłych wypadkach również możesz na nas liczyć!

Newsletter

Proszę czekać, trwa wysyłanie

Dziękujemy za zapisanie się do newslettera!

Aby zapisać się do newslettera należy zaznaczyć zgody.

NASI KLIENCI

Wszelkie prawa zastrzeżone EHC