fbpx

Żuraw samojezdny a żuraw wieżowy – podobieństwa i różnice

żuraw wieżowy i samojezdny
  • Dodano: 13.01.2022

  • Przez: EHC Karol Zagajewski

Planujemy prace budowlane, robimy kosztorys. Warto przemyśleć, jaki sprzęt – żuraw wieżowy czy samojezdny –  jest dla nas najbardziej odpowiedni. W artykule rozwiejemy wszelkie wątpliwości co do doboru maszyny!

Podstawowy podział rodzajów żurawi

W pracach budowlanych znajdziemy najczęściej takie rodzaje maszyn:

  • Żuraw przeładunkowy tzw. HDS (hydrauliczny dźwig samochodowy) – mobilny rodzaj dźwignicy montowany najczęściej za kabiną kierowcy, a przed skrzynią ładunkową. Posiada jedno lub dwa ramiona poruszane za pomocą siłowników hydraulicznych.
  • Żuraw wieżowy – stacjonarny sprzęt do transportu pionowego i poziomego na budowach. Jest jednym z najczęściej wybieranych sprzętów budowlanych przy długich realizacjach.
  • Żuraw samojezdny – kołowy jednoramienny dźwig, który jest przeznaczony do cięższych wyzwań wagowych, niż potoczny HDS, czy żuraw wieżowy.

żuraw wieżowy

Żuraw wieżowy i jego podstawowe parametry

Jedna z największych maszyn roboczych. Dzieli się na różne rodzaje, w zależności od:

  • Rodzaju posadowienia:

  1. Stacjonarne – Na kotwie traconej, na podwoziu, w szybie windy.
  2. Przejezdne – Szynowe, kołowe, gąsienicowe.
  • Rodzaju działania montażu:

  1. Dolnoobrotowy – przyjeżdża na miejsce ciągnikiem siodłowym lub balastowym. Po wypoziomowaniu urządzenia, zakłada się na nie przeciwwagę. Następnie montuje się wieżę i wysięgnik.
  2. Górnoobrotowy – Przyjeżdża na miejsce na ciężarówkach. Montaż konstrukcji następuje przy pomocy żurawia samojezdnego. Na specjalnie przygotowanym gruncie montowana jest podstawa żurawia i na niej składa się wieżę złożoną z pojedynczych elementów. Jednocześnie następuje montaż balastu centralnego, obrotnicy i przeciwwysięgu. Tak przygotowany wysięgnik, jest podnoszony do góry i kotwiczony na obrotnicy.
  • Rodzaju wysięgnika:

  1. O wysięgniku wychylnym
  2. O wysięgniku wodzakowym (odciągowy i bezodciągowy).

współpraca żurawi

Żuraw samojezdny i jego podstawowe parametry

To kolejne mobilne urządzenie dźwigowe. Zazwyczaj napędzane przez silnik spalinowy, ale również o napędzie mechanicznym, elektrycznym i hydraulicznym. Zazwyczaj zamontowane na podwoziu samochodu ciężarowego, dzięki temu bez problemu porusza się po drogach.

Żuraw samojezdny zbudowany jest z wyciągarki i wychylnego wysięgnika, umieszczonego na obrotowym pomoście. Kiedyś wysięgnik był konstrukcji segmentowej, teraz w większości występują wysięgniki teleskopowe.

Podobieństwa między żurawiami budowlanymi:

  • Pracują w pionie i poziomie
  • Przenoszą ciężkie ładunki
  • Wspierają działania na budowach
  • Podlegają dozorowi technicznemu UDT
  • Zwiększając długość ramienia zmniejszamy udźwig maszyny

Różnice między żurawiami wieżowym a samojezdnym

Dwa najpopularniejsze rodzaje dźwigów mają też między sobą kilka zasadniczych różnic. Wyglądają one następująco:

WIEŻOWY SAMOJEZDNY
OPERATOR Widok ma z góry. Kabina przy ziemi.
OBSŁUGA Praca dzięki wózkowi umieszczonemu na wysięgniku. Praca wykonywana ramieniem.
MOBILNOŚĆ Obsługuje obszar ograniczony długością ramienia. Można ustawić w dowolnym miejscu i wielokrotnie przestawiać.
TONAŻ Przy ramieniu do 45 metrów udźwig 5,6 tony. W EHC udźwig do 50 ton.
RODZAJ PRAC Wykorzystywany jest przede wszystkim przy długich zleceniach. Obsługuje najczęściej krótsze realizacje.

A jak praca dźwigu wygląda w praktyce?

Rozpoczynają się działania budowlane związane z powstawaniem hotelu pracowniczego przy Uniwersytecie. Obsługiwać ma je dźwig wieżowy. Jednak nim rozpocznie pracę, trzeba tę maszynę przygotować – złożyć żurawiem samojezdnym.

Ustaliliśmy początek pracy na 18 kwietnia. W tym dniu operator Daniel, posiadający uprawnienia do obsługi na dźwigu, zjawia się wczesnym rankiem na miejscu zlecenia. Doskonale zna teren, ponieważ kilka dni temu żurawiem, w tym samym miejscu rozładowywał kontenery z biurami i pomieszczeniami pracowniczymi.

– Dzień dobry! – wita się uśmiechnięty operator. –  Jestem gotowy do pracy!

– Witam! – Odpowiada Kierownik – Miło Pana widzieć! Zaraz ma podjechać tir z częściami żurawia. My już przygotowaliśmy kotwę fundamentową. Proszę się rozstawić sprzętem obok, za chwilę będziemy zaczynać.

Daniel przestawia sprzęt w pobliże gotowej podstawy dźwigu. Rozstawia podpory i sprawdza maszynę. Faktycznie w tym samym czasie podjeżdżają samochody ciężarowe z potrzebnymi elementami.

żuraw samojezdny

Operator rozpoczyna pracę, składając z pomocą Ekipy kolejne elementy konstrukcji, w odpowiedniej kolejności. Kiedy już ustawi elementy na odpowiedniej wysokości, przychodzi czas na umieszczenie balastu, obrotnicy i przeciwwysięgu. Mimo, że brzmi to skomplikowanie, Daniel jest doświadczony w tego typu realizacjach i wykonuje je bardzo sprawnie.

Teraz czas na wysięgnik – instruuje Kierownik – Złóżmy go w tamtym miejscu i idziemy na przerwę – wskazuje na wyrównaną powierzchnię za samochodem.

Idealne miejsce! – cieszy się Daniel.

ramię żurawia

Po przerwie Operator i inni członkowie Ekipy budowlanej dokładnie skręcają elementy ramienia wysięgnika. Gdy jest gotowe, Daniel w całości dźwigiem samobieżnym umieszcza je przy obrotnicy. Tam Pracownicy dokładnie montują je do całości konstrukcji.  Mimo zmęczenia wszyscy są zadowoleni z efektów.

Przed Tobą ciekawe wyzwania? Szukasz wsparcia doświadczonej firmy wynajmującej żurawie samojezdne? Chętnie sprostamy Twojemu zadaniu! Zadzwoń do nas pod numer: +48 502 602 577 – postaramy się pomóc!

Newsletter

Proszę czekać, trwa wysyłanie

Dziękujemy za zapisanie się do newslettera!

Aby zapisać się do newslettera należy zaznaczyć zgody.

NASI KLIENCI

Wszelkie prawa zastrzeżone EHC promopixel.pl