fbpx

Trawers do dźwigu – kiedy się go stosuje?

Trawers do dźwigu samojezdnego
  • Dodano: 14.04.2022

  • Przez: EHC Karol Zagajewski

Są takie ładunki, które aby zostały przeniesione bezpiecznie żurawiem samojezdnym lub innym urządzeniem dźwigowym, wymagają użycia konstrukcji, zwanej trawersem. Przy jakich elementach konieczne jest jego stosowanie? Czy to wypożyczalnia żurawi odpowiada za dostarczenie tego sprzętu? Przeczytaj, jak to wygląda.

Kiedy wykorzystuje się trawersy budowlane?

Trawers budowlany, znany także jako trawers dźwigowy lub belka trawersowa to osprzęt służący do podnoszenia i transportu pewnych ładunków maszynami dźwigowymi. Używany głównie przy przenoszeniu ciężkich elementów, które wymagają wielu punktów podpięcia lub gdy użycie zawiesi wielocięgnowych, ze względu na ich rozstaw jest wykluczone.

Trawers to element pośredniczący pomiędzy hakiem nośnym (np. w żurawiu samojezdnym) a zawiesiami z podpiętym ładunkiem.

Trawers belkowy powinno się używać w sytuacjach, gdy transportowany element:

  • jest delikatny i podatny na zgniecenie (np. szklany);
  • ma niestandardowy wymiar i kształt;
  • jest długi lub cienki;
  • można łatwo wygiąć lub zniekształcić.

Trawers do dźwigu samojezdnego

Czy wypożyczalnia żurawi, powinna mieć odpowiedni trawers dźwigowy?

Posiadanie trawersu, dedykowanego dla danego ładunku, leży zawsze po stronie Klienta. Przede wszystkim wynika to z faktu, że do transportu każdego elementu dźwigiem kołowym, konieczne jest dysponowanie odpowiednim trawersem budowlanym. Wyklucza to używanie tej samej belki, do różnego typu nosiwa.

Wypożyczalnia żurawi samojezdnych, nawet po przeprowadzeniu wnikliwego wywiadu, miałaby dużą trudność w dobraniu właściwego trawersu i akurat posiadaniu takiego na stanie. To właśnie ze względu na bardzo dużą różnorodność kształtów i rozmiarów dostępnych belek transportowych byłoby to ciężkie do zrealizowania.

Klient czy producent – kto powinien dostarczyć odpowiedni trawers?

To jest już kwestią ustaleń pomiędzy nimi. Klient składając zamówienie, powinien dopytać się czy wraz z dostawą przedmiotu, będzie mógł liczyć na obecność konstrukcji wzmacniającej ciągłość elementu w trakcie jego rozładunku.

Z naszego doświadczenia, jako wypożyczalni żurawi samochodowych, wiemy, że wygląda to różnie. Często przy transporcie basenów, korzystaliśmy z trawersów dostarczanych przez producentów, za to przy przenoszeniu domków modułowych, obowiązek zapewnienia odpowiedniej belki zazwyczaj leżał po stronie Klienta.

Trawers do dźwigu samojezdnego

Żuraw samojezdny transportuje domek modułowy – będzie konieczny trawers

W piątkowe przedpołudnie operator Łukasz, zjawia się na zleceniu dotyczącym rozładunku i przeniesienia domku prefabrykowanego. Na miejscu na żurawia samojezdnego czeka już tir i Ekipa, która odpowiada za to zadanie. Wskazują operatorowi miejsce, gdzie ma rozstawić maszynę.

Po 15 minutach dźwig kołowy może rozpoczynać prace transportowe. Łukasz dostaje informacje, co będzie należało dzisiaj do jego obowiązków. Okazuje się, że realizacja powinna być szybka, ponieważ ma obejmować tylko przeniesienie domku z naczepy samochodu ciężarowego w przygotowane wcześniej miejsce. Operator kieruje wysięgnik z hakiem nad ładunek. Nagle dochodzą do niego krzyki.

– A gdzie ma Pan trawers? Ale jak to? Przecież został Pan poinformowany, że będzie trzeba go załatwić we własnym zakresie. My mieliśmy tylko dostarczyć domek.

I już wszystko jasne. Nabywca myślał, że to dostawca będzie miał ze sobą trawers do dźwigu, a producent twierdzi, że przekazał informację Klientowi, że musi go sobie zorganizować sam.

– Może uda się przenieść go na samych zawiesiach? –  proponuje Operator żurawia samojezdnego. 

Okazuje się, że dostawca ma ze sobą zawiesia linowe. Można by podpiąć je do zawiesi łańcuchowych i istnieje szansa, że udałoby się w taki sposób przetransportować domek.

Po przeanalizowaniu tego pomysłu okazuje się, że trzeba go wykluczyć. Powód? Naprężone zawiesia mogą wbić się w dach i go zniekształcić. Trawers dźwigowy okazuje się być konieczny.

Trawers do dźwigu samojezdnego

W tym czasie operator Łukasz postanowił zadzwonić do szefa i spytać, czy ma pomysł, skąd można załatwić belkę trawersową, która pozwoli podnieść taki ładunek. Po wykonaniu kilku telefonów okazuje się, że zaprzyjaźniona firma, zlokalizowana 2 km stąd, ma na stanie 3,5-metrowy trawers do żurawia. Powinien się nadać.

Klient szybko organizuje transport i po 25 minutach, jest już z powrotem z metalowym, podłużnym sprzętem. No to teraz możemy działać.

Pan Mateusz i Grzegorz, czyli hakowy i sygnalista, podpinają trawers do zawiesi łańcuchowych, zaczepionych na hak nośny dźwigu samojezdnego. Następnie do niego przymocowują pasy. Konstrukcja jest gotowa. Teraz Łukasz kieruje wysięgnik, tak aby znalazła się ona nad domkiem. Ładunek zostaje podpięty w 4 punktach kotwiczących. I jest! Wszystko w porządku, można podnosić.

Spokojnie i powoli obiekt mieszkalny zostaje przetransportowany w swoje miejsce docelowe żurawiem samojezdnym. Teraz jest już prawie gotowy do zamieszkania.

– Łukaszu, dziękuję Ci i Twojemu szefowi, że zorganizowaliście ten trawers dźwigowy. Co my byśmy bez niego zrobili. Uratowaliście nasze działanie. Dostałem dobrą lekcję. O trawersie, w przyszłości będę już zawsze pamiętał.

Trawers do dźwigu samojezdnego

Potrzebujesz wsparcia żurawia samochodowego do wykonania zadania transportowego, przeładunkowego lub montażowego? Jeśli tak, skontaktuj się z naszą wypożyczalnią dźwigów kołowych. Jesteśmy do Twojej dyspozycji pod numerem +48 502 602 577. Zapraszamy do współpracy.

Newsletter

Proszę czekać, trwa wysyłanie

Dziękujemy za zapisanie się do newslettera!

Aby zapisać się do newslettera należy zaznaczyć zgody.

NASI KLIENCI

Wszelkie prawa zastrzeżone EHC promopixel.pl