Wybierz zdjęcie maszyny, która ułatwi Ci pracę lub leć czytać dalej
Doświetlenia scen z wysokości – podnośnik koszowy na planie filmowym

Spis Treści:
Plenerowe plany zdjęciowe najczęściej wymagają oświetlenia z wysokości. Aby nie tracić czasu na przestawianie rusztowania, gdzie montowane są lampy dające sztuczne światło, wynajmuje się do tego rodzaju realizacji podnośniki koszowe. Jak wygląda ich praca?
Podnośnik koszowy czy rusztowanie – dlaczego producenci filmowi wybierają zwyżki?
Zarówno na rusztowaniu, jak i w koszu podnośnika można zamontować oświetlenie. Dlaczego zatem zwyżka? Ważnym czynnikiem w odpowiedzi na to pytanie, okazuje się mobilność. Chodzi tutaj o samo rozłożenie sprzętu, jego późniejszą korektę ustawienia lub całkowite przestawianie się podczas kręconych scen.
Podnośnik koszowy okazuje się lepszym rozwiązaniem od rusztowania, ponieważ:
- Jego rozłożenie i ustawienie zajmuje mniej czasu.
- W przypadku konieczności zmiany miejsca oświetlenia wystarczy zmienić położenie mobilnego ramienia zwyżki – nie trzeba składać i rozkładać sprzętu, jak w przypadku rusztowania.
- Lampa, odpowiednio zamontowana w koszu, może precyzyjnie ustawić się w ustalonym miejscu – dzięki sterowaniu kosza z dołu możemy dojechać idealnie we wskazany punkt.
Na jakie parametry podnośnika koszowego zwraca się uwagę podczas oświetlenia planu filmowego?
Nasi Klienci mogą wybrać spośród 3 rodzajów zwyżek: podnośnika koszowego H – 22 m, podnośnika koszowego H – 27 m i podnośnika koszowego H – 45 m. Największą uwagę w wyborze zwyżki do planów filmowych zwraca się na następujące parametry:
- Wysięg – wybierany w zależności od tego, z jakiej wysokości mają być doświetlone sceny;
- Wychył boczny – wybierany w zależności od tego, jak daleko musi sięgnąć ramię podnośnika;
- Ciężar kosza – dobierany w zależności od tego, jak ciężkie jest oświetlenie montowane w koszu.
Wspomnienia zwyżki z planu zdjęciowego „Gareth Jones”
Taki podnośnik koszowy to ma szalone życie. Jednego dnia pomaga na budowie, innego na lotnisku, a jeszcze innego ląduje na planie filmowym.
W ubiegłym roku kilka naszych zwyżek miało przyjemność pomagać w powstawaniu filmu „Gareth Jones”. Jak się okazuje, załapaliśmy się również do krótkiego podsumowania o tym filmie przez samą Agnieszkę Holland (dla tych niemających czasu, polecamy przesunięcie poniższego materiału do 1:31 minuty).
Jak to wspominamy? Powróćmy do tego czasu. Początki wiosny. Do realizacji na planie filmowym potrzebne są nasze 2 zwyżki: podnośnik koszowy H – 22 m i podnośnik koszowy H – 27 m. Ustalamy grafik. Jest to praca na cały miesiąc w różne dni tygodnia z wykorzystaniem różnych zwyżek – wszystko w zależności od tego, na jaką wysokość wynoszone jest oświetlenie.
Na miejscu zlecenia pojawiamy się zawsze punktualnie, o ustalonej wcześniej porze. Po przyjeździe ekipa montażowa montuje lampy w koszu według wcześniej przygotowanych instrukcji. Praca idzie im sprawnie – znają już nasze zwyżki. Po odpowiednim przytwierdzeniu oświetlenia ustawiamy się we wskazanym przez kierownika planu filmowego miejscu.

Sprawdzamy, czy światło padające z lamp z naszego kosza jest odpowiednie. Dochodzą drobne poprawki. Przestawiamy kosz według wskazówek – tak, aby uzyskać idealne światło. Udaje się! Tym sposobem w takiej właśnie pozycji nasz podnośnik koszowy pozostaje na kolejne 6 godzin. Tyle właśnie będą kręcone sceny w tym miejscu. Schemat ten powtarza się praktycznie każdego dnia.
Bardzo cieszymy się, gdy możemy uczestniczyć w ciekawych produkcjach filmowych. Szczególnie, jeśli efekty naszej pracy widzimy później w kinie. Jeśli potrzebujesz podnośnika koszowego do oświetlenia planu filmowego – dzwoń do nas śmiało pod numer +48 502 602 577!
ZOBACZ TEŻ WPISY NA NASZYCH SOCIAL MEDIACH:
DOBIERZEMY DLA CIEBIE OPTYMALNY SPRZĘT Z NASZEJ FLOTY!
SZYBKI KONTAKT
