fbpx

Czy podnośnik nadaje się do nagrania scen na wysokości?

Podnośnik do nagrań na wysokości
  • Dodano: 19.03.2020

  • Przez: EHC Karol Zagajewski

Masz kilka scen do nagrania na wysokości i zastanawiasz się, czy podnośnik koszowy da tutaj radę? Na co powinieneś zwrócić uwagę przy wyborze maszyny, by obraz z kamery był stabilny? Przeczytaj wskazówki poparte naszym doświadczeniem z planów filmowych.

Czy kamera postawiona w koszu podnośnika na statywie będzie się trzęsła?

To zależy w dużym stopniu od maszyny, którą wybierzesz do takich prac. Na co powinno się zwrócić uwagę?

Podnośnik do nagrań na wysokości

  1. Wymiary kosza zwyżki – im większy kosz, tym lepszy komfort pracy dla operatora kamery i obszerniejsza powierzchnia dla statywu. Dzięki temu masz więcej przestrzeni na przemyślane rozstawienie sprzętu do nagrań, baterii, przesłon czy innego osprzętu, tak by wykluczyć jego poruszanie się. Dodatkowo członek ekipy będący podczas nagrań u góry ma mniejsze prawdopodobieństwo trącenia kamery ciałem.
  2. Wiek wynajętego podnośnika – im starsze maszyny, tym bardziej zmęczone życiem. To z kolei wiąże się z tym, że pewne komponenty zwyżki będą działać gorzej – np. mogą występować drobne „zerwania się” ramienia przy jego wysuwaniu się na wysokość. A to z pewnością spowoduje widoczne ruchy kamery na nagraniach. Im młodsza zwyżka, tym lepsza!
  3. Gabaryty i ciężar maszyny – zasada jest prosta: im większy podnośnik, tym bardziej stabilny. A to z kolei przekłada się na statyczność nagrań. Cięższej maszynie podmuchy wiatru nie są straszne. Dla tych lżejszych ruchy powietrza mogą wywołać poruszenie się koszem i ramieniem maszyny. To zdecydowanie nie będzie służyć obrazowi z kamery.
  4. Łamane ramię zwyżki – w przypadku jednolitej konstrukcji ramienia, pod koniec jego wyciągania i chowania się, mogą występować delikatne szarpnięcia w miejscach łączeń. Inaczej jest w sytuacji, kiedy ramię jest łamane. Wówczas unikamy niepożądanych ruchów w koszu podnośnika.
  5. Wysokość wysięgnika koszowego – dobór tego parametru jest uzależniony od odległości, z jakiej mają być wykonane ujęcia z góry. Dla scen z 10. metra będzie potrzebny niższy podnośnik niż dla tych z 20. metra.
  6. Doświadczenie operatora podnośnika – oprócz możliwości technicznych sprzętu bardzo ważne jest doświadczenie operatora, który będzie sterować zwyżką. Im więcej pracy wykonał na realizacjach filmowych, tym lepiej dla Ciebie. W końcu będzie wiedział, jak ważne jest płynne poruszanie się ramieniem. A co ważniejsze, będzie miał w tym wprawę.

Podnośnik, kamera, akcja! Które z naszych zwyżek pracują na planach filmowych?

Pod uwagę zawsze brane są parametry podnośników. W zależności od potrzeb i tego, co ma być wykonane podczas nagrań, kierownicy produkcji korzystają z następujących naszych maszyn:

  • Podnośnik koszowy H-45
    • Wymiary kosza: 3,88 m x 1,05 m
    • Zakup sprzętu: 2017 rok
    • Ciężar maszyny: 19 t
    • Maksymalna wysokość wysięgnika: 45 m
    • Posiada łamane ramię
  • Podnośnik koszowy H-30
    • Wymiary kosza: 1,60 m x 0,80 m
    • Zakup sprzętu: 2019 rok
    • Ciężar maszyny: 7,5 t
    • Maksymalna wysokość wysięgnika: 30 m
  • Podnośnik koszowy H-27
    • Wymiary kosza: 1,60 m x 0,80 m
    • Zakup sprzętu: 2014 r
    • Ciężar maszyny: 7,5 t
    • Maksymalna wysokość wysięgnika: 27 m
  • Podnośnik koszowy H-22
    • Wymiary kosza: 1,40 m x 0,70 m
    • Zakup sprzętu: 2015 i 2016 rok – 2 maszyny
    • Ciężar maszyny: 3,5 t
    • Maksymalna wysokość wysięgnika: 22 m

Na przestrzeni ostatnich lat mieliśmy przyjemność współpracować przy takich produkcjach jak:

  • „Obywatel Jones” Agnieszki Holland,
  • „Ach, śpij kochanie” Krzysztofa Langa,
  • „Kler” Wojciecha Smarzowskiego,
  • „1800 gramów” produkcja TVN,
  • „Wielkie Zimno” Gérarda Pautonniera,
  • „Safe Inside” Renaty Gabrielskiej,
  • „Na bank się uda” Szymona Jakubowskiego,
  • „Dezerter” w reżyserii Floriana Gallenbergera,
  • „Napad” w reżyserii Szymona Jakubowskiego,
  • „Proceder” w reżyserii Michała Węgrzyna,
  • „365 dni” w reżyserii Barbary Białową,
  • „Miasto skarbów” TVP Polska,
  • „Pod Mocnym Aniołem” Wojciecha Smarzowskiego,
  • „Drogi Wolności” TVP 1,
  • „Rojst” Jana Holoubka,
  • „Wataha” HBO GO.

Jeśli potrzebujesz wsparcia na planach filmowych, kontaktuj się z nami śmiało pod numerem +48 502 602 577. Chętnie pomożemy w doborze odpowiedniego sprzętu do nagrań z wysokości.

Newsletter

Proszę czekać, trwa wysyłanie

Dziękujemy za zapisanie się do newslettera!

Aby zapisać się do newslettera należy zaznaczyć zgody.

NASI KLIENCI

Wszelkie prawa zastrzeżone EHC promopixel.pl