Wybierz zdjęcie maszyny, która ułatwi Ci pracę lub leć czytać dalej

Dźwig do rozładunku kontenerów. Rozsądny sposób

Dźwig do rozładunku kontenerów. Rozsądny sposób
rozładunek kontenerów za pomocą dźwigu
Podziel się na:
Czas czytania: 7 minuty

Rozładunek kontenera to prawdziwe wyzwanie logistyczne. Transportować kontenery można na wiele sposobów. Jednym z najpopularniejszych jest wykorzystywanie kolei, statków lub transportu drogowego. Nasz dźwig samojezdny jest bezkonkurencyjny przy ich załadunku i rozładunku. Jesteś ciekaw, jak przebiega taka realizacja?

Kontener – wszystko co musisz wiedzieć

Kiedy myślisz „kontener morski”, widzisz wielką, metalową skrzynię do magazynowania drobnych rzeczy, w celu przewiezienia ich z jednego miejsca na drugie, prawda? No i generalnie masz rację. Jednak jest kilka rodzajów kontenerów, a ich budowa warunkuje złożoność późniejszego transportu i rozładunku. Doskonale o tym wiedzą firmy oferujące dźwig w Krakowie. 

Rodzaje kontenerów

Kontenery różnią się od się od siebie w zależności od tego, co chcemy w nich przewieźć. Najpopularniejszymi modelami są, 20’ i 40’. Jak pewnie się domyśliłeś, różnią się przede wszystkim wymiarami. Ale porównajmy je dokładniej. 

  1. Ten pierwszy ma około 6 metrów długości, więc świetnie sprawdza się tam, gdzie przestrzeń manewrowa będzie ograniczona. Jest też łatwiejszy w rozładunku. Pusty waży około 2,3 tony, natomiast jego maksymalna waga brutto (łącznie z ładunkiem) to trochę ponad 30 ton. 
  2. Natomiast drugi ma 12 metrów długości, czyli dwa razy więcej niż 20’. Oprócz długości, 40’ mogą mieć również większą wysokość – w wersji High Cube (HC). Jest to ładunek, który z łatwością przeniesie dźwig samojezdny. Jego masa własna to blisko 4 tony. 

Te dwa rodzaje kontenerów stosuje się najczęściej w logistyce. W obu przypadkach ważne będzie także dobre zaplanowanie rozładunku. W takich sytuacjach w grę wchodzi dźwig na samochodzie, który jest w pełni mobilny. Przyjeżdża na miejsce razem z transportem i praktycznie od razu może zacząć pracować.

Jednak, jak to w życiu bywa, są sytuacje kiedy zwykłe kontenery 20 i 40’ przestają wystarczać. W związku z tym możesz trafić również na ich inne rodzaje do specjalnych ładunków, np.:

  • chłodnicze, wyposażone w odpowiednie systemy pozwalające na transport ryb, mięsa, czy innych produktów wymagających niższej temperatury, 
  • open top, które są otwarte od góry i umożliwiają pionowy załadunek towarów. 
  • flat rack, posiadające tylko podłogę i krótkie burty czołowe, wykorzystywane do transportu wielkogabarytowego. 

Znając już te rodzaje, możesz lepiej przygotować się na rozładunek kontenera. Cena takich usług zależy od bardzo wielu czynników. Na pewno potrzebny będzie do tego dźwig samojezdny. Wynajem tej maszyny zaczyna się od 250 zł za godzinę. 

Jakie są zasady załadunku i rozładunku?

Przejdźmy do kwestii załadunku i rozładunku kontenerów. Najczęściej do tego zadania wynajmuje się dźwig na samochodzie. Jednak zanim zacznie się cała operacja, trzeba ustalić szereg informacji. O czym należy pamiętać? 

  1. Bezpieczne przygotowanie miejsca — wybierz równy, wolny od przeszkód teren, z dobrym oświetleniem i bez linii napowietrznych. Co więcej, dokładnie oznacz strefę pracy i ogranicz dostęp dla osób postronnych. 
  2. Obowiązkowy sprzęt ochronny — zarówno operatorzy dźwigu, kierowcy, jak i osoby pomagające przy rozładunku kontenera powinni być wyposażeni w odpowiedni sprzęt ochrony osobistej, w tym kaski i kamizelki odblaskowe. 
  3. Obowiązki kierowcy – kwestia tego, o czym powinien pamiętać kierowca całego transportu, czyli zaciągnięcie hamulca ręcznego, wyłączeniu silnika i odbezpieczenie ładunku. 
  4. Kontrola przez dźwigowego — czyli upewnienie się, że dźwig na samochodzie jest sprawny, odpowiednio przygotowany do pracy. 
  5. Komunikacja — najważniejsza kwestia. Należy ustalić z hakowym i sygnalistą plan działania. Więcej na temat tych dwóch osób, które muszą znaleźć się placu działań, pisaliśmy tutaj. https://www.ehc-krakow.pl/blog/dzwigi-krakow-jakie-branze-najczesciej-korzystaja-z-uslug-dzwigowych/#dodatkowe_koszty_kto_moze_byc_jeszcze_potrzebny_na_zleceniu_zurawiem 

Dzięki tak przygotowanemu, w zasadzie dość profesjonalnemu podejściu do tych zasad cały proces będzie bezpieczny i sprawnie przebiegnie rozładunek kontenera. Cena za taką akcję może być różna. Natomiast najważniejsze, aby znaleźć doświadczoną firmę, która np. oferuje dźwig w Krakowie.

dźwig kołowy i rozładunek kontenera
rozładunek kontenera a dźwig kołowy

Rozładunek kontenera z samochodu

Rozładunek kontenera morskiego z ciężarówki to zadanie wymagające precyzji, odpowiedniego sprzętu i właściwego przygotowania terenu. Jednym z najczęściej wybieranych rozwiązań – szczególnie w miejscach, gdzie brak infrastruktury portowej – jest żuraw samojezdny, czyli po prostu dźwig na samochodzie. Jednak czy to jedyna opcja?

Czym rozładować kontener morski?

Przenoszenie ładunku wykonuje się metodą pionową lo-lo (lift-on / lift-off) – czyli podnoszenie i opuszczanie ładunku z góry. Wykorzystuje się do niego wiele maszyn np.;

  • Sztaplarki kontenerowe – typowe dla terminali kontenerowych, potężne maszyny służące do układania kontenerów jeden na drugim.
  • Wózki widłowe specjalnie przystosowane do kontenerów – stosowane w magazynach i zakładach przemysłowych.
  • Suwnice kontenerowe – wykorzystywane w portach i terminalach przeładunkowych, 
  • Wozy bramowe – umożliwiają szybkie przestawianie kontenerów na krótkim dystansie.

Żurawie samojezdne – najczęściej wybierane tam, gdzie brak stałej infrastruktury przeładunkowej. Świetnie sprawdzają się na placach budowy, terenach inwestycyjnych, w centrach logistycznych, a także przy transporcie indywidualnym (np. kontenerów biurowych czy magazynowych).

Co trzeba wiedzieć przed zleceniem?

Przed wynajmem żurawia samojezdnego warto przygotować sobie kilka najważniejszych informacji. Wypożyczalnia żurawi samojezdnych z pewnością zapyta Cię o te rzeczy. Należą do nich: 

  • Waga ładunku. Jaka jest jego masa (pusty vs. załadowany)?
  • Wielkość kontenera. Czy to standardowy 20’, 40’, chłodniczy, open top, flat rack?
  • Podłoże, na jakim ma pracować dźwig kołowy. Grunt, asfalt, kostka, błoto? Od tego zależy możliwość bezpiecznego ustawienia maszyny.
  • Odległość, na jaką będzie przenoszony. Czy kontener morski ma być tylko opuszczony na ziemię, czy przestawiony np. 10–20 metrów dalej?
Zobacz również:  Komin i rusztowanie – czyli zadanie dla dźwigu

Informacje te są bardzo istotne dla zleceniobiorcy. Na ich podstawie firma może dobrać najlepszą maszynę, która poradzi sobie z realizacją. A co więcej, będzie wiedzieć, jakie warunki fizyczne musi posiadać sprzęt, pod względem udźwigu, wysięgnika oraz zawiesi.

Jak długo trwa rozładowanie kontenera w rzeczywistości?

Czas rozładunku kontenera morskiego zależy od kilku czynników, ale standardowo operacja przy użyciu dźwigu na samochodzie zajmuje około 1 godziny dla wersji 20 lub 40’, który ustawiany będzie na gotowym podłożu. Jeśli jednak w grę wchodzi specjalny rodzaj ładunku lub utrudnienia związane z terenem, może się wydłużyć. Wiele firm oferujących dźwig w Krakowie, który jest potrzebny do rozładowania materiału, oferuje 4-godzinny ryczałt na zlecenie. 

Warto pamiętać także, że na czas realizacji wpływa kilka istotnych zmiennych, jak:

  • dojazd i przygotowanie dźwigu, 
  • złożoność zabezpieczeń kontenera, 
  • warunki pogodowe i terenowe. 

Akcja – dźwig kołowy kontra rozładunek kontenerów

Czwartkowy poranek, 7:30. Karol odbiera telefon od Klienta. 

Dzień dobry, mam trzy kontenery do zdjęcia z ciężarówek. Kraków, poniedziałek rano. Dacie radę? – słyszy w słuchawce. 

Karol uśmiecha się. Takie rzeczy to jego chleb powszedni.

Oczywiście. Potrzebuję kilku szczegółów – jakie kontenery, ile ważą, jak wygląda teren i gdzie mają stanąć?

Po 3 minutach ma już komplet danych. Trzy ładunki 20’, każdy po około 10 ton, przeniesienie na odległość kilku metrów od tira, podłoże utwardzone.

Polecam Panu żuraw samojezdny 50t. Szybko, bezpiecznie, z marginesem zapasu. – Informuje Karol. 
Brzmi dobrze. Piszcie mnie na poniedziałek, 8:00. Musi nam pójść sprawnie ten rozładunek kontenera. Cena jaka będzie za to? – Pyta Klient. 
– Okej, to przejdźmy do formalności. 

Godzina 7:50, obrzeża Krakowa. Daniel, operator z wieloletnim stażem, właśnie parkuje potężny dźwig kołowy. Gdy wychodzi z kabiny, widzi znajomą sylwetkę. I głos, który kojarzy od razu.

Dzień dobry Panie Danielu! Miło Pana widzieć. Dzisiaj transportujemy trochę większe kontenery niż ostatnim razem, ale na pewno Pan sobie świetnie poradzi! 
Jasna sprawa. Zrobimy to szybko, tak jak zawsze! – odpowiada energicznie Daniel.

Operator szybko dogaduje się z Ekipą i przechodzi do rozstawienia dźwigu. Po 30 min jest już gotowy. Jak się okazuje, dzisiaj są do rozładowania 3 tiry. Na szczęście wszystkie takie same, więc każdy proces będzie wyglądał podobnie. 

Na początku Daniel podpina odpowiednie zawiesia pod hak dźwigu, a następnie zajmuje miejsce ze sterami. Kieruje wysięgnik nad kontener, gdzie kolejno Ekipa podpina je pod specjalne kotwienia, które znajdują się na rogach stalowego ładunku. 

Szefie, mamy problem. Ten pierwszy kontener… Ładunek ma ponad 15 ton. I przesunięty środek ciężkości. – Podchodzi zmartwiony Klient.

Daniel milknie. Spogląda na kontener, potem na wysięgnik.

– Trzeba dokładnie przeliczyć promień. Skrócę ramię – będzie stabilnie.

W ruch idzie kalkulacja, szybki pomiar promienia i korekta wysięgnika. Cała Ekipa czeka w milczeniu. Po chwili Daniel kiwa głową.

Gotowe. Ale robimy to powoli i tylko na info. Bez ryzyka!

Operator daje krótki sygnał. Powoli, płynnie unosi kontener nad naczepę. W kabinie – cisza. Tylko lekkie buczenie hydrauliki. Po twarzy operatora widać skupienie, ale bez cienia stresu. Daniel wygląda, jakby właśnie po to się urodził. 

Dobra. Odkładamy. – Informuje

Kontener bezszelestnie siada na przygotowanej powierzchni. Zawiesia odpięte. Pierwszy z trzech – zrobiony.

Panowie, jedziemy dalej! 

Drugi tir podjeżdża, ten sam proces. Trzeci? Identycznie. Dzięki dobremu przygotowaniu terenowemu i identycznym kontenerom – robota idzie jak z taśmy. Daniel i Ekipa są zgrani. Każdy wie, co robić. Po ponad godzinie wszystkie ładunki stoją, gdzie trzeba. Rozładunek zakończony. A nawet…

Hej, Panie Danielu, potrzebujemy wrzucić jeszcze jeden kontener na tira. Damy radę od razu? – podpytuje Klient. 
Damy. Maszyna jeszcze ciepła. – odpowiada operator.

Jeśli i Ty w przyszłości będziesz potrzebował dźwigu kołowego do rozładunku lub załadunku kontenerów, to koniecznie skontaktuj się z nami pod numerem +48 502 602 577! Odpowiemy na wszystkie nurtujące Cię pytania i dobierzemy najlepszego żurawia do Twoich prac! Możesz również skorzystać z darmowej, szybkiej wyceny!

Podsumujmy temat!

Jakie kontenery można rozładować za pomocą dźwigu samojezdnego?

Dźwig samojezdny świetnie radzi sobie zarówno z kontenerami 20’ i 40’, jak i ze specjalistycznymi typami, takimi jak chłodnicze, open top czy flat rack. Kluczowe jest prawidłowe przygotowanie zawiesi i dobranie odpowiedniego udźwigu.

Ile kosztuje wynajem żurawia do rozładunku kontenera?

Na cenę rozładunku kontenera wpływa jego rodzaj, czas pracy dźwigu, lokalizacja (kwota za dojazd). Pamiętaj, że dźwigi samojezdne często rozliczane są w formie godzinowej lub ryczałtowej (min. 4 godziny roboty)

Ile trwa rozładunek kontenera dźwigiem kołowym?

Standardowy rozładunek jednego kontenera 20’ lub 40’ zajmuje około 1 godziny. Przy dobrym przygotowaniu terenu i powtarzalnym zadaniu (np. trzy takie same kontenery), cała operacja może zająć zaledwie 2–3 godziny.

ZOBACZ TEŻ WPISY NA NASZYCH SOCIAL MEDIACH:

DOBIERZEMY DLA CIEBIE OPTYMALNY SPRZĘT Z NASZEJ FLOTY!

SZYBKI KONTAKT

PRZECZYTAJ NASZE INNE WPISY BLOGOWE